Fontos a szeretetteljes légkör és a testi kontaktus. A ritmus és a dallam fejleszti leginkább az egy évnél fiatalabb kisgyermeket. De a későbbiek folyamán is fontos szerepük lesz. Mira lányommal számos helyzetben találtunk ki mondókákat. Gyakran oviba menet naphívogatót mondogatunk, vagy éppen annak örülünk a magunk által kreált szövegben, hogy van esernyőnk, és nem ázunk meg. De kisebbik lányom álomba ringatása előtt sem a megszokott altatókat mondjuk. Mira nagyon élvezi, hogy újabb és újabb szövegeket találunk ki együtt. A mesék alkotásában is részt vesz. Természetesen mind a mondókák, mind a mesék esetében ismeri a klasszikusokat is, de ezeken felül nagyon élvezi az alkotás örömét. Mikor Mira beteg volt, egész nap az ölemben ült. Délután kérte, hogy meséljek neki és én úgy döntöttem, hogy egy a fejemben motoszkáló történetet osztok meg vele. Tetszett neki, de ezek után hónapokig nem került újra elő ez a mese. Amikor ismét hallani akarta Panni kalandját, már alig emlékeztem rá, így gyorsan leírtam azt, ami megmaradt belőle. Majd beindult a fantáziánk és folytattuk a varázslatos utazást. Természetesen illusztrációt is készítettünk a mesékhez, amiket később együtt kiszíneztünk. Élveztük a közös munkát, én pedig közben igyekeztem mindenre odafigyelni, amit a főiskolán mesepszichológia címén tanultam. Gondolok itt az állandóságra, ami biztonságot ad a gyermeknek. Minden történet úgy kezdődik, hogy Panni megforgatja a virágját és eljut a Mesék Világába, és úgy fejeződik be, hogy újabb virágforgatás után hazatér a szüleihez. Vannak állandó szereplők, és állandó fordulatok. Megjelennek a csodás lények, gondolok itt a tündérekre, boszorkányokra, sárkányokra, stb.
Szükség van Panni problémamegoldó képességére. Megjelenik a jó és a rossz fogalma. A mesék vége mindig pozitív kicsengésű, a jó győzedelmeskedik, ez erősíti a gyermek igazságérzetét, és növeli a biztonságérzetét, segít eligazodni a világban, értéket mutat, így alakítja a gyermek értékrendjét. Igyekeztem színesen, változatosan leírni a történeteket, hogy ne legyen szóismétlés, és minél jobban megismerhessék a gyerekek a magyar nyelvet, hiszen a meséken keresztül a szókincsük is bővül. Képzelet-, és fantáziafejlesztő hatásuk is van a történeteknek, ahogyan segítenek az agresszió, és a szorongás leküzdésében is. Ha gyermekünk időről, időre ugyanazt a mesét akarja meghallgatni, akkor annak oka van, a történet által saját félelmeit próbálja feloldani. A közös meseírás is csökkentheti a gyermek szorongását. Már az is elég, ha ő adja meg a témát. Nóri lányom mindig Morzsi kutyás történetet kér, ami érthető, hiszen fél egy hasonló nevű ebtől. Ő egyszerűbb, hétköznapibb történeteket hallgat szívesen, hiszen még kicsi, és most fedezi fel a világot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése